Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, May 4, 2011

coti..makan..makan..coti..

Ok ase nye cm da jarang2 update blog ney kn?adakah bloggers sume merindui dri ku ini?ewahhh!!cm artis kau noq!!hahaha...Tade ape pown na cte sbnrnye..eh kalo tade ape yg ko na post ney gyle?ok la..ade la..na cte psl coti weekend yg bersambung ngn coti ary buruh la...
 
Ary sbtu ptg ktowg 1 family termasok la akak aku n family...yela dye kn da kawen...so kire family laen la..eh mksdnye 2 family la kn?huhuhu...alik kg mula2 sbb ade pkcik aku launching kedai baru...(launching gitu..mcm wat album tau)huhuhu...dye bkak kdai mkn...kdai beriani gam n asam pedas...adeh!!byle ckp psl mkn..mula la lapau!!twuk btol ko ney tau...huhuhu
 
Sptt nye ade agy 1 event...iaitu rombongan merisik kazen aku ney..tp ta jd la plak..postpone ler sbb ade mslh teknikal cket d pihak lelaki...so event yg brlangsung hnya la launching kedai mkn pkcik aku sahaja la....yg pnting mmg terbaek la mskn dye...mmg sedap gyle!!insyaAllah d murahkn rezeki utk pkcik aku...
 
So dlm tgh berkumpul ramai2 kt kedai pkcik aku ney..makcik aku sowg ney sebok la promote periuk serbaguna dye yg dye bli...mmg periuk 2 serbaguna la...n msk ape pown bole pas2 kejap je kowt...dye ckp msk nasi ayam hainan 7 minit sahaja ok?7 minit tau?

Di sebabkan ary senin 2 coti..jd ramai la yg alik kg tyme 2 kn?sdare mare aku ramai la yg ade...so mkcik aku yg pling adik skali(ape ayt kau ney)hantam saja la labu..makcik aku 2 dye pown meng"offer" la mkcik yg promote periuk 2 wat demonstrasi terpimpin kt umah nenek aku...dan ajk la makcik2 yg laen join..byk bnde dye sponsor..pas2 wat collection cket dpt la dlm 60 hengget utk bli brg2 na msk..utk wat nasi ayam hainan 2..
 
So lpas je asar sume berkumpul kt umah nenek aku la kn...makcik 2 dtg la ngn periuk serbaguna dye..haha...kami mulakan masakan dgn wat jem apple...ltak je apple hijau yg dah di buang kulitnye dan di ptong2 cket dlm periuk 2..biarkn dlm 7 minit habes hancus apple 2...ta pyah kaco pown...pas2 ltak dlm bekas  tambah gula merah cket kacau saje..siap jem apple..

Pas2 menu kedua wat pop corn dlm periuk 2 gak...eh da kate td an periuk serbaguna?so ltak la bji2 jagung ngn mentega cket...pas2 letak 3 genggam je byle kembang...bkak je periuk hamek kau!penuh 1 periuk..ltak dlm balang penuh 1 balang..mmg hebat!!hahaha
 
Masakan ketiga rendang daging...mcm biase la bahan2nye kn...(ta tgk plak bahan2 dye..lupe la..tyme raya je bru rajin tlg)hahaha....yg ney mula2 setting 7 mint gak..tp bese la..rendang laen cket..up cket tmbah agy 5 mint..siap la rendang 2...tp yg ney wat rendang basahnye..ta wat kering2 sgt...bese la gune periuk je kn?hehehe....
 
Dan tiba la pd menu utama...nasi ayam hainan...ngam2 7 mint siap la msk...tp ayam ltak dlm periuk utk di masak skali ngn nasi 2 3 -4 ketul je..sbb ayam dye putih je kan..cm ayam stim cina cke la mkn...ayam yg laen2 ktowg goreng buh kicap cket ala cm msk nasi ayam bese la kn...so mkn sume da terhidang la kn...lepas maghrib smbil2 tgk brite tb3 kami pown menjami selera la kan...
 
Memang terbaek dr ladang la kalo alik kg mcm ney an?dolu kalo berkumpul maen bakar2...ckunx maen dlm periuk plak da...zaman makin moden la kate kan..hahahaha...yg pnting byle berkumpul ramai2 sume mknan cdap je..knyang je pyot ney..hehehe

p/s smoga dgn aktiviti cmni dpt la mengeratkn agy silaturrahim kami sesama saudara...arap d jauhkn dr sgala pergaduhan sesama sendiri...dan sebenanrnye ta sabar na bwk encik demok skali rasa suasana kami sekeluarga kt kmpung tu..hehehe(gatalnye kau ney noq!!)






4 comments:

Fiza Hamzah said...

awak..saya mcm nak request kat mak saya la sruh beli periuk ajaib tu..!ada picture nye tak.?

nicky said...

mcm best je periuk tu gile .. aku nk ! nak buat popcorn ! hahah ... mkn2 sodap tp xtringat je gulai joring nenek ? hahah

farrah isnanee said...

peja : hahaha..sila la request...dlm 5rat kowt in im not mistaken....ala periuk 2 cm rice cooker je..tade pic...tidak berkepit ngn beri2 itam spanjang coti..hehehe

farrah isnanee said...

nicky : eleh ko msk ke?nenek gak yg msk an?so jgn poyo ye?huhuhu....joring nenek ttp akn ku tuntu!!hahaha